Som forælder til et barn, der er allergisk over for mælk, kan du blive fristet til at gøre det sikre og være tæt på hjemmet, hvor du ved, at du har alt, hvad dit barn har brug for. Men det er sundt og naturligt for dig og dit lille barn at udforske verden sammen, det være sig at besøge en ven eller tage en overnatningstur. Uanset om du bevæger dig i byen eller rejser i udlandet, med et barn der er allergisk overfor mælk er der fordele ved planlægning. 

 Fakta om modermælkserstatning 

Hvis du flyver, skal du undersøge reglerne. For eksempel begrænser mange lufthavne rundt om i verden ikke, hvor meget modermælkserstatning du må medbringe på et fly, men undersøg dette i lufthavnen på forhånd. Uanset om du rejser til lands, i luften eller på vandet, skal du være sikker på at følge alle anvisningerne om tilberedelse og opbevaring af modermælkserstatningen (specialernæringen). Vejledningen om tilberedelse af Nutramigen findes i afsnittet om produkter.

Medbring allergi venlige snacks

Når opstart på fravænning fra modermælkserstatning er undervejs, er babymad i glas en nem on-the-go snack eller et måltid til børn der er allergiske over for mælk. Bare sørg for at læse varedeklarationen omhyggeligt for komælksproteiner (se, hvilke fødevarer der indeholder komælksprotein? ved introduktion af nye fødevarer for at se, hvilke forhåndsregler du skal tage). Prøv at tilbyde dit barn modermælkserstatningen af en tudkop, da denne kan virke som en flaske med sund snack og undgå at distraherer barnet. 

Ældre børn elsker nærende fingermad, som de kan spise selv. Ideer til børn kan være:

  • Dampede grøntsager
  • Frugt stave
  • Godt kogt pasta 

Læs varedeklarationen omhyggeligt for at søge efter skjulte mælkeprodukter (se hvilke fødevarer der indeholder komælksprotein? Ved introduktion af nye fødevarer) og undgå at give barnet f.eks. runde fødevarer som druer, bær og cherrytomater og hårde fødevarer som rå gulerod, tørret frugt, hårdt slik og hele nødder pga. kvælningsfare. Begræns frugtjuice, som kan forårsage diarré, hvis børn drikker for meget. Husk, at Nutramigen kan bruges i opskrifter i overgangskost for at sikre, at dit barn får de næringsstoffer, det har brug for medens det vokser.

Udvid on-the-go menu for ældre børn

Den gode nyhed om at pakke snacks til ældre børn med mælkeallergi er, at du kan spise den samme mad som de kan, så tag nogle ekstra snacks med. Et par mælkefrie muligheder til en køletaske inkluderer:

  • Agurk eller peberfrugt stave med hummus eller guacamole dip
  • Finger sandwich lavet med mælkefrie ingredienser (såsom skinke og mælkefri ost)
  • Skiver af mælkefri ost og fuldkornskiks 
  • Frisk frugt med æble sovs dip

Nogle mindre letfordærvelige fingermad, der er egnet til ældre børn med mælkeallergi, omfatter:

  • Kiks
  • Bagte frugt chips
  • Popcorn (uden smør)

Et praktisk tips til alle aldre

Vådservietter er dit hemmelige våben mod bakterier og usynlige mælkeallergener, når dit barn har mælkeallergi. Hvis du ikke kan finde en vask og sæbe, så brug en vådserviet på dine og dit barns hænder før du forbereder maden. Du kan også bruge vådservietter til at rengøre borde og stole ved rastepladser, bakkeborde på et fly og enhver anden overflade, dit barn kan komme i kontakt med på rejser.

Mest af alt, bliv ikke modløs af en lille ekstra rejseplanlægning for dit barn. Undersøgelser har vist, at de fleste børn vender tilbage til en normal kost ved 3-5 års alderen.1-3 I mellemtiden drag fordel af at rejse, for at introducere dit barn til nye oplevelser, som du ikke vil have, at det går glip af.

Referencer: 

1. Host A. Ann Allergy Asthma Immunol 2002;89(Suppl):33-37.

2. Santos A et al. Pediatr Allergy Immunol 2010;21:1127-1134.

3. Canani R et al. J Pediatr 2013;163:771-777.